Kaedah Penyegahan Vaginitis & Vulvitis

Kaedah Penyegahan Vaginitis & Vulvitis

Jika cecair yang keluar dari vagina adalah normal, pembasuhan dengan air bersih boleh membantu mengurangi jumlah cecair. Namun begitu, cecair vagina akibat dari vaginitis perlu dirawat secara khusus sesuai dengan faktor faktor penyebabnya.

Jika penyebabnya adalah infeksi, diberikan anti jangkitan, bergantung kepada organisme penyebabnya. Di perubatan alternatif ini, dengan mengambil sampel darah (sedikit je) gejalanya boleh dikenalpasti apakah punca? apakah jenis virus? bakteria? dan lain lain lagi. 

Selain ubat-ubatan, penghidap juga sebaiknya memakai pakaian dalam yang tidak terlalu ketat dan boleh menyerap keringat sehingga pengudaraan tetap terjaga.
Menjaga kebersihan vulva dengan cara menjaga kebersihan dengan membasuh dengan air bersih.

Elakkan penggunaan sebarang sabun atau bahan bahan pembersih lain kerana kemungkinan tindakbalas kimia ataupun ketidaksesuain yang akan menyebabkan jangkitak menjadi teruk lagi.

Elakkan pembasuhan sehingga kedalam dalam, ini kerana menyebabkan jangkitan akan merebak dengan mudah.

Gejala Vaginitis & Vulvitis

Gejala Vaginitis & Vulvitis

Gejala yang paling sering ditemukan pada masalah ini adalah keluarnya cecair tak normal dari vagina. Dikatakan tidak normal jika jumlahnya sangat banyak, baunya yang menyengat atau disertai gatal-gatal.

Cairan yang tidak normal biasanya lebih pekat dibandingkan cecair yang normal dan warnanya bermacam-macam. Contohnya boleh seperti keju, atau kuning kehijauan atau kemerahan.

Jangkitan pada vagina karena bakteria cenderung mengeluarkan cecair yang berwarna putih,  kekuningan dan berbau hamis. Setelah hubungan seksual atau mencuci vagina dengan sabun, baunya semakin menyengat karena semakin banyak yang tumbuh. Bahagian vulva terasa agak gatal dan mengalami kegatalan.

Manakala jangkitan yis akan menyebabkan gatal-gatal yang sederhana bahkan menyakitkan seolah rasa terbakar pada vulva dan vagina. Kulit menjadi kemerahan dan terasa kasar. Jangkitan ini cenderung berulang pada wanita penghidap diabetes dan wanita yang mengambil ubat antibiotik.

Jangkitan karena Trichomonas vaginalis menghasilkan cecair berbusa yang berwarna putih, kehijauan atau kekuningan dengan bau yang memualkan serta gatal-gatal.

Cecair yang keluar yang disebabkan kanser vagina, kanser servik dan endometrium biasanya mengandungi darah. Manakala polip pada serviks boleh juga menyebabkan perdarahan vagina setelah hubungan seksual. 

Selain itu jangkitan yang disebabkan oleh jangkitan virus papiloma atau karsinoma akan menyebabkan rasa gatal atau rasa tidak selesa pada vulva.

Jangkitan herpes atau abses akan menimbulkan rasa ngilu/tak selesa di vulva.

Kutu pada kemaluan (pedikulosis pubis) boleh juga menyebabkan rasa gatal-gatal di kawasan vulva.

Sebab Vaginitis & Vulvitis

Sebab Vaginitis & Vulvitis

Vaginitis adalah satu masalah radang pada lapisan vagina. Manakala vulvitis adalah satu masalah radang pada organ kelamin luar wanita (vulva). Vulvovaginitis pula adalah masalah radang pada vulva dan vagina.

Sebab kepada masalah ini antaranya ialah jangkitan bakteria seperti klamida, gonokokus. Selain itu jangkitan prozoa seperti trichomonas vaginalis. Seterusnya faktor jangkitan virus seperti papiloma dan herpes.  

Faktor seterusnya ialah penggunaan alat2/benda2 yang boleh menyebabkan keradangan seperti kondom, penutup serviks, diafragma. Barangan cucian seperti sabun, pelembut pakaian.

Selain itu faktor dari barangan peribadi seperti, deodoran, pembilas vagina dan juga pakaian dalam yang ketat.

Faktor faktor lain:
1. Tumor ataupun masalah abnormal yang lain.
2. Ubatan tertentu
3. Perubahan pada tahap hormon.

Tips menghindari kelesuan seks (frigidity)

Tips menghindari kelesuan seks (frigidity)


Frigidity ataupun tak ader feel untuk seks adalah suatu keadaan dimana seorang wanita hilang selera, tiada mood dan malas.  Masalah ini jika dibiarkan berterusan kan menyebabkan wanita tidak/susah menikmati orgasme. Keadaan ini memerlukan rangsangan seksual yang tertentu. Kerana pada pandangan perubatan alternatif (em) seksual adalah satu aktiviti yang sangat penting yang akan menentukan emosi, fizikal seseorang wanita berada dalam keadaan ceria bertenaga untuk sepanjang hari bahkan hingga beberapa hari. Boleh dikatakan, kalu seksual ok (terbang) semuanya akan menjadi ok..tidak mudah emosi.

Wanita yang mengalami gangguan frigidity tidak mendapat kenikmatan dalam hubungan suami-istri. Akhrnya wanita hanya melaksanakan hubungan seksual sekadar kewajibannya semata mata tanpa keghairahan, kerelaan (terpaksa). Dilema wanita ini akan menjadi lebih parah, kerana seksual yang terpaksa, tidak bersedia akan menyebabkan banyak lagi komplikasi, seperti kesakitan ketika seksual dan tiada kemesraan. Yang akibatnya, kerenganan, kekecewaan, komunikasi hancur dan ....

Untuk menghindari frigidity, cubalah tips dibawah

-Terbuka dan jujur mengenai masalah seksual. Nyatakan apa yang anda hendak, macam mana kesukaan anda.

-Elak emosi yang berterusan, cepat2 reference kan balik. Ini kerana emosi adlah faktor besar keinginan seksual.

-Keadaan fizikal seperti tempat tidur, pakaian, penampilan mestilah dihiasi kena dengan selera seperti pasangkan cermin besar dalam bilik, baju tidur yang seksi dan penampilan seperti bau badan, bau mulut harus di hapuskan dengan wangian.

-Cuba variasikan teknik, tempat. cth: sekali sekala ke hotel yang berbeza dengan suasana bilik kat rumah.

-Jangan terlalu mendesak (bagi suami), jangan hendak terjun laut dalam saje. Mulakan dengan kata2 indah, manja2, gurau2, . Ini kerana seksual wanita adalah berlainan dari lelaki. Seksual pada wanita adalah belaian, cumbuan, romantis2. Dengan cara ini wanita akan terangsang.

-Psikotherapy/psikology untuk memperbaiki cara berfikir negative, tingkah laku negative dan juga sebarang trauma dalam seksual.

-Menjaga stamina tubuh dengan olahraga teratur dan makanan yang sihat, bervitamin dan mineral. 

-Dapatkan konsulatasi dokter lebih lanjut dan melakukan pemeriksaan selanjutnya jika ada masalh lain.

Di perubatan elektronik (em), ada disediakan ubatan yang berasasakan kod tenaga. InsyaA dapat membantu

8 tips hapus lingkaran hitam dekat mata

8 tips hapus lingkaran hitam dekat mata


Mata merupakan salah satu tarikan penting dalam tarikal fizikal, dari mata jatuh ke hati. Dari pandangan mata boleh menceritakan tentang seseorang itu. Pelbagai gelaran diberikan kepada mata seperti mata yang lembut, mata seksi, mata galak, dan lain2 lagi.

Sekarang kita bukan nak bercakap pasal mata, namun bahagian mata iaitu sekitar mata. Lingkaran gelap dan mata bengkak yang membuatkan kita terlihat letih,lesu, tua atau macam2 gelaran negatif. Walau hal remeh, namun boleh memastikan personaliti kita yang terbaik. Ini adalah 10 tips untuk mata sihat dan bersemangat.

1. Makan yang sehat

Makan yang sehat adalah penting tidak hanya untuk tubuh kita, tetapi mata kita juga. Makanan  yang kaya beta karoten membantu kita memiliki mata yang sihat. Berikut adalah buah-buahan dan sayuran yang mempromosikan hidup sihat untuk mata seperti bayam, betik, mangga, carrot.

2. Berhenti menggosok mata

Aktiviti seperti ini  akan menyebabkan pembuluh darah pecah. Pembuluh darah di bawah mata sangat sensitif, menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata.

3. Istirehat

Tidur adalah rawatan dan alami terbaik untuk tubuh amnya, khususnya lingkaran gelap dan mata bengkak karena penat bekerja. Dapatkan tidur yang berkualiti dan kaedah tidur yang betul.

4. Sentiasa sejukkan untuk mata

Suhu dingin amat baik untuk mata. Suhu sejuk/lembab dapat membantu mengurangkan mata bengkak dan mata lesu. Biasanya penggunaan hirisan timun digunakan selain sekadar percikan atau lembabkan dengan air.

5. Susu

Kebanyakan wanita, mengenakan maskara biasanya akan menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata. Meskipun ini dapat dihapus dengan mudah dengan (remover). Namun secara alami, susu adalah pembersih alami yang baik dan menyegarkan. Gunakan bebola kapas yang bersih untuk membersihkan mata anda.

6. Air mawar

Sebuah terapi untuk mata yang bersinar dengan memasukkan 2 tetes air mawar menggunakan penitis.

7. Kenakan Sunglasses

Melindungi mata anda dari sinar UV yang berbahaya dengan kacamata hitam. Waktu terbaik untuk menggunakan kacamata hitam pada siang hari jam puncak ketika matahari terik. Melindungi mata dari sinar matahari akan mencegah garis-garis halus, keriput, dan noda hitam. Hal ini juga boleh mencegah kulit dari menjadi gelap di bawah mata.

8. Elak minuman larut malam

Elakkan diri anda dari minum terlalu banyak sebelum tidur. Ini akan menyebabkan cairan akan terkumpul di sekitar mata dan menebabkan mata menjadi bengkak bila bangun dari tidur.

Vagina kering

Vagina Kering

Vagina kering merupakan masalah yang biasa bagi wanita sebelum dan setelah menopause. Sebanyak empat dari sepuluh perempuan yang mengalami menopause mengalami tanda-tanda dan gejala yang berkaitan dengan kekeringan vagina. Meski pun vagina kering biasanya terjadi pada perempuan yang dah berumur (menopause), Namun yang menjadi masalah nya wanita yang belum menopouse tapi mengalami masalah vagina kering. Cecair pelincir vagina terdiri daripada cecair yang dirembes melalui dinding vagina.

Antara faktornya adalah perubahan hormon selama tempoh haid dan usia mempengaruhi masalah vagina kering. Selain itu faktor lain adalah ketiadaan keinginan seksual (frigidity), tiada ghairah kepada pasangan.

Tanda dan gejala kekeringan vagina meliputi:

Gatal
Rasa panas pada vagina
Sakit atau pendarahan ringan saat berhubungan seks.

Untuk mengatasi masalah ini, biasalah makanan kena seimbang, hidup sihat, banyakan pengambilan air kosong (air ecpi) untuk membantu merangsang anggota2 badan, sistem2 badan untuk berfungsi dengan baik. Untuk yang dah berkahwin, fantasi seksual, ghairah kepada pasangan dan bersedia untuk aktiviti seksual akan membantu melembapkan vagina.

Kesan kepada masalah vagina kering ini, untuk yang belum kahwin ialah rasa yang tak selesa dengan rasa gatal dan panas di sekitar vagina. Untuk yang sudah berkahwin masalahnya menjadi lagi teruk kerana akan mengakibatkan kecederaan (melecet) pada vagina ketika seksual. Ini akan mengakibatkan turunnya keinginan, takut kepada seksual, frigidity.

Namun perubatan elektronik (em), sedia membantu dengan ubatan tertentu/khusus dengan izin.


PROMOSI PERCUMA!!! LIVE BODY NOSODE THERAPHY
RAWATAN ALTERNATIF (EM) DI SHAH ALAM
Platform Produk Dropship dan Borong Malaysia

Penyakit kelamin


Penyakit kelamin (Sexually Transmitted Disease)

Setiap tahun terdapat lebih daripada 15 juta kes baru melibatkan penyakit kelamin atau dikenali sebagai Sexually transmitted Disease (STD). Amerika Syarikat, termasuk kira-kira 10 juta kes baru di kalangan mereka yang berumur 15-24. Dengan kata lain: dalam lingkungan umur 24 tahun, sekurang-kurangnya satu dalam tiga orang yang aktif dalam aktiviti seksual akan berpotensi dijangkiti penyakit kelamin. Kebanyakan mereka yang telah dijangkiti tidak mengetahuinya. Semua jenis penyakit kelamin sama ada ia boleh dirawat atau disembuhkan. Tetapi jika anda tidak berusaha menangani penyakit kelamin, ia boleh memberi kesan mendalam kepada kesihatan anda.Sebagai contoh, sesetengah penyakit kelamin boleh menyebabkan gejala-gejala yang berulang-ulang, seperti luka yang pedih atau gatal, dan segelintir boleh menyebabkan kemandulan (bermaksud anda tidak boleh mempunyai anak-anak), peningkatan risiko kanser, dan juga kematian bagi kedua-dua wanita dan lelaki.Yang paling maut antara semua penyakit kelamin adalah HIV, virus yang menyebabkan AIDS. Separuh daripada jangkitan baru HIV berlaku di kalangan mereka di bawah umur 25. Dan ini: dinyatakan salah satu punca penyakit kelamin berpotensi meningkatkan peluang anda mendapat penyakit kelamin lain, termasuklah HIV.
Anda tidak boleh mengenali jika seseorang telah dijangkiti penyakit kelamin dengan cara dia melihat atau bertindak. Satu-satunya cara untuk mengetahui sama ada anda mempunyai penyakit, termasuk HIV, adalah untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan. Penampilan boleh memperdayakan pandangan. Lagipun, anda berpotensi bukan sahaja dijangkiti  melalui hubungan seks dengan sesorang itu, tetapi dengan semua mereka yang pernah mengadakan hubungan seks dengan … dan semua mereka telah pernah mengadakan hubungan seks dengan … dan …, anda akan mendapat penyakit kelamin dengan mudah, inilah yang patut dihindarkan iaitu hubungan seks bebas yang menular sejak kebelakangan ini. Kerana banyak penyakit kelamin  tiada tanda-tanda (atau hanya orang-orang yang tertentu), pasangan anda mungkin tidak tahu bahawa dia atau dia mempunyai salah satu pembawaan penyakit kelamin tersebut.

Ia amat penting untuk mengetahui tubuh anda sendiri. Anda harus sedar apa-apa perubahan kulit (seperti kudis) pada alat kelamin, serta mana-mana lelehan luarbiasa atau ketidakselesaan apabila membuang air kecil, ini boleh menjadi tanda-tanda penyakit kelamin berlaku. Mengetahui bagaimana badan anda berfungsi apabila ia sihat akan membantu anda mengenali mana-mana gejala yang mungkin memberi isyarat seperti kehamilan yang tidak dirancang atau masalah penyakit kelamin. Walau bagaimanapun, kebanyakan penyakit kelamin  tidak menunjukkan gejala, jadi ia adalah penting untuk memahami bahawa satu-satunya cara untuk mengetahui sama ada anda mempunyai penyakit kelamin, termasuk HIV, adalah dengan membuat ujian. Berbincang dengan pakar penjagaan kesihatan anda tentang penyakit kelamin yang anda harus pertimbangkan dan segera mendapatkan ujian.

Untuk menganggapnya anda tidak tahu langsung dengan masalah ini, satu-satunya cara untuk pastikan anda mempunyai seks yang selamat adalah dengan menyimpan darah pasangan anda, air mani atau cecair faraj yang diperolehi dari badan masing-masing. Berpantang adalah kaedah yang paling selamat.

Penyakit kelamin dan cara mengesannya

Bagaimakah caranya untuk anda mengetahui samada anda dan pasangan anda dijangkiti dengan penyakit kelamin? Sudah berulang kali disebutkan, jika anda dijangkiti atau jika pasangan anda dijangkit, penyakit kelamin, termasuklah HIV, seringkali tidak mempunyai tanda dan gejala awal, sehingga pada situasi mereka telah dijangkiti penyakit kelamin masih tidak akan sedarkan kehadirannya pada sesetengah situasi. Itulah mengapa ia begitu penting untuk anda dan pasangan anda melindungi diri sendiri dan sentiasa mengadakan pemeriksaan.

Namun, kadang-kadang, terdapat tanda-tanda ketara yang boleh menunjukkan menularnya penyakit kelamin. Jika anda mengalami sakit atau pedih semasa membuang air kecil; berbuih, pengeluaran bau dari faraj, zakar atau dubur; lebam, kudis atau gatal-gatal di kawasan kemaluan; sakit atau ketegangan di kawasan pelvis; atau gejala-gejala lain yang dinyatakan dalam senarai penyakit kelamin, :

  1. penyakit-kelamin
  2. Chancroid
  3. Gonorea
  4. Granuloma
  5. Penyakit kelamin Chlamydia
  6. Hepatitis A
  7. Hepatitis B
  8. Herpes
  9. Jangkitan Saluran Kencing (Urinary Tract Infection)
  10. Jangkitan Yis (Kulat)
  11. Ketuat kelamin (Genital Warts – Condyloma Acuminata)
  12. Kutu ari-ari (Pubic Lice)
  13. Lymphogranuloma
  14. Molluscum
  15. Radang Pelvik
  16. Scabies
  17. Siflis
  18. Trichomoniasis
  19. Vaginitis
  20. Bakteria Vaginosis
anda mungkin menghidap penyakit kelamin. Jika anda mengalami tanda-tanda ini, anda perlu segera berjumpa dengan pakar kesihatan anda secepat mungkin supaya anda boleh mendapatkan ujian awal.

Mendapatkan Ujian Penyakit Kelamin

Ia juga merupakan idea yang baik untuk anda dan pasangan untuk melawat pusat kesihatan atau klinik sebelum anda melakukan hubungan seks untuk membincangkan risiko dan apakah penyakit kelamin yang berpotensi menular dan anda harus pertimbangkan untuk mendapat ujian. Ramai orang menganggap ujian penyakit kelamin adalah sebahagian standard penjagaan rutin, tetapi jika anda tidak bertindak, anda tidak boleh memastikan kesihatan kelamin anda. Malah, ia tidak mungkin bahawa pakar kesihatan anda akan menguji anda tanpa berbincang dengan anda terlebih dahulu. Ujian HIV sentiasa memerlukan persetujuan berpengetahuan.
Mengapa ia begitu penting untuk mendapatkan ujian awal? Kerana jika anda telah menghidap penyakit kelamin dan anda tidak tahu, bukan sahaja anda boleh bersama dengan pasangan anda, tetapi juga, kerana anda tidak mendapatkan rawatan, anda boleh menjejaskan kesihatan anda sekarang dan pada masa akan datang. Sesetengah penyakit kelamin

boleh dirawat dengan antibiotik lain, walaupun tidak boleh dirawat, rawatan yang boleh membantu mengurangkan gejala atau mengurangkan penyakit mudah dikesan awal. Sebagai contoh, jika anda mempunyai HIV,penyakit kelamin yang tidak lagi boleh disembukan, mendapat tahu awal adalah penting. Ini bermakna anda boleh mengambil kesempatan daripada ubat-ubatan baru yang boleh membantu anda menjalani kehidupan yang lebih panjang dan sihat.

Di Malaysia, amal seks bebas adalah ditegah sama sekali. Hal ini adalah sama sekali bagi mengelakkan menularnya penyakit kelamin dikalangan rakyatnya khususnya HIV. Di negara seperti Afrika dan Amerika syarikat, negara membelanjakan berbilion wang untuk mengelakkan masalah ini menjadi nanah dalam negara. Menjamin kehidupan sihat bukan sahaja dari pemakanan, namun juga sosial dan hubungan kelamin. Melalui perkahwinanyang sah, penyakit kelamin dapat dielak dan dengan sebab itu menjaga diri ketika masih belum berumah tangga adalah anda harus utamakan.
http://www.kuatbatin.com

Perubatan dan rawatan alternatif di Shah Alam