8 tips hapus lingkaran hitam dekat mata

8 tips hapus lingkaran hitam dekat mata


Mata merupakan salah satu tarikan penting dalam tarikal fizikal, dari mata jatuh ke hati. Dari pandangan mata boleh menceritakan tentang seseorang itu. Pelbagai gelaran diberikan kepada mata seperti mata yang lembut, mata seksi, mata galak, dan lain2 lagi.

Sekarang kita bukan nak bercakap pasal mata, namun bahagian mata iaitu sekitar mata. Lingkaran gelap dan mata bengkak yang membuatkan kita terlihat letih,lesu, tua atau macam2 gelaran negatif. Walau hal remeh, namun boleh memastikan personaliti kita yang terbaik. Ini adalah 10 tips untuk mata sihat dan bersemangat.

1. Makan yang sehat

Makan yang sehat adalah penting tidak hanya untuk tubuh kita, tetapi mata kita juga. Makanan  yang kaya beta karoten membantu kita memiliki mata yang sihat. Berikut adalah buah-buahan dan sayuran yang mempromosikan hidup sihat untuk mata seperti bayam, betik, mangga, carrot.

2. Berhenti menggosok mata

Aktiviti seperti ini  akan menyebabkan pembuluh darah pecah. Pembuluh darah di bawah mata sangat sensitif, menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata.

3. Istirehat

Tidur adalah rawatan dan alami terbaik untuk tubuh amnya, khususnya lingkaran gelap dan mata bengkak karena penat bekerja. Dapatkan tidur yang berkualiti dan kaedah tidur yang betul.

4. Sentiasa sejukkan untuk mata

Suhu dingin amat baik untuk mata. Suhu sejuk/lembab dapat membantu mengurangkan mata bengkak dan mata lesu. Biasanya penggunaan hirisan timun digunakan selain sekadar percikan atau lembabkan dengan air.

5. Susu

Kebanyakan wanita, mengenakan maskara biasanya akan menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata. Meskipun ini dapat dihapus dengan mudah dengan (remover). Namun secara alami, susu adalah pembersih alami yang baik dan menyegarkan. Gunakan bebola kapas yang bersih untuk membersihkan mata anda.

6. Air mawar

Sebuah terapi untuk mata yang bersinar dengan memasukkan 2 tetes air mawar menggunakan penitis.

7. Kenakan Sunglasses

Melindungi mata anda dari sinar UV yang berbahaya dengan kacamata hitam. Waktu terbaik untuk menggunakan kacamata hitam pada siang hari jam puncak ketika matahari terik. Melindungi mata dari sinar matahari akan mencegah garis-garis halus, keriput, dan noda hitam. Hal ini juga boleh mencegah kulit dari menjadi gelap di bawah mata.

8. Elak minuman larut malam

Elakkan diri anda dari minum terlalu banyak sebelum tidur. Ini akan menyebabkan cairan akan terkumpul di sekitar mata dan menebabkan mata menjadi bengkak bila bangun dari tidur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda: