BIOPSY:PUNCA MEREBAKNYA KANSER PAYUDARA?


  Kanser payudara bermula dari apa yang dipanggil “LUMPS” iaitu benjolan lemak pada bahagian payudara. lUMPS ini pada asalnya adalah dalam bentuk cecair sebelum ia mengeras dan bertukar menjadi pepejal. Bagaimanakah cecair yang bertukar menjadi lumps ini hadir pada bahagian payudara?

Pakar kanser berpendapat cecair yang berada dalam bahagain2 tertantu payudara ini adalah sekumpulan sel2 yang tidak normal yang tiak dapat dimusnahkan olih sistem imun. Ada kajian menyatakan  bahagian payudara adalah bahagian yang paling lemah untuk antibodi badan berperanan.
Penyelidik juga menyatakan sel2 berada dalam keadaan berceleraru, mati atau jatuh sakit  apabila tidak cukup oxigen dalam darah. Ada banyak sebab2 luaran yang memungkinkan kurangnya oksigen dalam darah seperti kepenatan, stress,  permakanan yang tidak sihat serta bahan2 beracun yang kita gunakan setiap hari, umpamanya air berklorin.
Sejak lama dahulu penyelidikkan mengenai kanser payudara menyatakan 50 hingga 60 peratus wanita yang mengidap kanser payudara mengandungi elemen klorin  atau bahan2 sampingan klorin dalam tisu payudara. Klorin masuk kedalam badan melalui kulit terutamanya mereka yang gemar mandi air panas kerana tisu kulit mudah terdedah  dalam keadaan panas.
DR Robert Carlson penyelidik dari Universiti Minnesota menyatakan “Klorin adalah pembunuh utama  pada abad moden ini”.
Dalam keadaan ini bila sel2 yang tidak normal ini tidak dimusnahkan oleh antibodi, ia membentuk dan membelah dalam tisu payudara. Dalam keadaan yang lama tisu ini akan bertukar dari bentuk cecair kebentuk pepejal dan mendapat zat2 dan nutrien2 dari saluran2 halus darah  pada bahagian payudara.Dan bonjolan2 ini dikenali sebagai LUMPS.
Sesetengah wanita mempunyai sehingga 10 atau 20 lumps pada payudara mereka. Dan ini amat merbahaya kerana kemungkinan “lumps” jenis malignan adalah tinggi dari lumps jenis benign. Perlu diingat lumps jenis malignan berupaya merebak dan menyerang organ2 lain pada tubuh. Sementara lumps jenis benign tidak bersifat demikian dan biasanya ia selamat untuk dikeluarkan dari payudara.
Pengeluaran lumps dari payudara bukanlah merupakan suatu pembedahan  yang rumit. Ia bisa sahaja dibuat dalam masa tidak sampai satu jam dan tidak perlu kepada pelalian penuh. Namun perlu diingat pembedahan mengeluarkan lumps juga boleh sahaja bertukar menjadi mimpi ngeri jika ia dilakukan dengan kaedah2 yang somborono dan sikap sambil lewa.
Telah diperkatakan tadi lumps ini adakalanya bersifat maglinan dan benign. Jika anda mempunyai lebih dari satu lumps, bagaimanakah doktor membezakan lump yang berunsur malignan dan benign. Jalan mudah ialah mengeluarkan sedikit tisu lump untuk di teropong bawah mikroskop. Dan prosidur ini dikenali sebagai kaedah BIOPSY.



Artikel dari: http://www.cafemlm.com/mengenai-kanser/biopsypunca-merebaknya-kanser-payudara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda: