Keunikan Kucing


Keunikan Kucing yang Jarang Diketahui

 
1. Kucing memiliki sekitar 30 gigi dalam mulutnya. 

2. Kucing tidur paling lama diantara binatang lain, kira-kira 16 jam.



3. Kucing dengan bulu putih dan mata biru biasanya dilahirkan tuli@pekak, walaupun begitu inderanya  yang lain berkembang sebagai gantinya. 

4. Dalam kerajaan binatang, IQ kucing hanya boleh dilalui oleh monyet dan simpanse ternyata kucing anggora atau kucing parsi sangat pandai. 


5. Kucing mungkin selamat jika terjatuh dari tingkat 20 daripada tingkat 7 Alasannya kerana kucing memerlukan waktu setara dengan 8 tingkat untuk menyedari apa yang terjadi, tenang dan membetulkan kedudukannya. 


6. Sama dengan frekuensi mesin diesel yang tidak bekerja, kucing bergumam 26 pusingan / saat 


7. Misai pada kucing sangat sensitif dan dapat merasakan perubahan tekanan udara bahkan yang kecil sekalipun. Kemampuan ini membuat kucing boleh menggunakannya sebagai penuntun alternatif untuk bergerak dalam kegelapan ketika ia tidak dapat melihat. 


8. Semua kucing berjalan dengan menjinjit, termasuk kucing anggora atau kucing persia. 


9. Walaupun kucing memiliki 5 jari di kaki depan, mereka hanya mempunyai 4 jari pada kaki belakang.Namun pada beberapa kucing dapat dilahirkan dengan jari banyak sampai 7 jari,bahkan dengan tulang tambahan. 


10.Pada saat kucing berumur 6 bulan, itu sama dengan 10 tahun usia manusia. 


11. Jika anda memerlukan sinar UV untuk melihat, pakai saja kencing kucing, kerana kencing mereka menyala dalam gelap. 


12.Tahukah anda, kucing (Felis silvestrid-catus), terutama kucing rumah adalah salah satu haiwan predator paling hebat di dunia. Kucing ini mampu membunuh dan atau memakan beberapa ribu species, mengalahkan kucing besar (seperti singa, harimau, dan sejenisnya) yang hanya mampu memangsa kurang dari 100 species. Namun kerana ukuran terbilangnya kecil, maka tidak berbahaya bagi manusia.Namun sangat berbahaya apabila kucing ini dijangkiti rabies @ penyakit anjing gila. 


13. Kucing telah berasosiasi dengan kehidupan manusia sekurang-kurangnya sejak 3,500 tahun yang lalu.Ketika itu orang Mesir kuno telah menggunakan kucing untuk mengusir hama tikus dan haiwan lain dari hasil tuaian mereka. Namun, percaya atau tidak, di dunia ini hanya terdapat 1% populasi kucing di dunia yang termasuk galur murni,kucing ras atau kucing yang tidak dikacukan dengan kucing lain. Selebihnya, adalah kucing hasil pencampuran dari pelbagai bangsa atau biasa yang kita sebut sebagai kucing kampung. Kerana itu, kucing ras termasuk kucing yang paling anda cari dan mahal harganya. 


14. Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan kata "Meong". 
Dalam bahasa Inggeris yang digunakan di Amerika, suara kucing sering ditulis dengan "Meow". Di Britain sendiri, suara kucing ditulis "Miaow". 



15. Kucing biasanya mempunyai berat badan antara 2.5 hingga 7 kg dan jarang melebihi 10 kg, kecuali diberi makan berlebih, si pussy boleh mencapai berat badan 23 kg. Kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, dimana kucing tertua pernah diketahui berusia 36 tahun! Kucing liar yang hidup di persekitaran urban moden hanya mampu hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu.
 
16. Kucing termasuk haiwan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilat bulu mereka. Saliva atau air liur mereka adalah agen pembersih yang kuat. tapi dapat mencetuskan alergi pada manusia. Kadangkala kucing memuntahkan semacam hairball atau gulungan rambut atau bulu yang terkumpul di dalam perutnya. Sementara itu kucing dapat menyimpan tenaga dengan cara tidur melebihi haiwan lain.Lama tidur kucing berbeza di antara 12 - 16 jam sehari, dengan angka rata-rata 13 - 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari. 



17. Percaya atau tidak, di abad pertengahan kucing dianggap berasosiasi dengan penyihir dan sering dibunuh dengan cara dibakar dan dilempar dari tempat tinggi. Ramai ahli sejarah percaya bahawa wabak Black Death atau wabak pes menyebar dengan cepat di Eropah pada abad ke-14 akibat tahyul itu. Hal itu disebabkan banyaknya pembunuhan kucing yang dilakukan sehingga meningkatkan populasi tikus yang membawa wabak pes tersebut. 
18. Jenis yang paling kecil adalah kucing berbulu bintik-bintik yang ditemukan di Sri Lanka. Ukurannya setengah ukuran kucing kampung. Sedangkan kucing yang terbesar adalah seekor harimau. Harimau jantan Siberia atau harimau Amur mempunyai panjang badan keseluruhan lebih dari 3m (10 ft) dan berat badan hingga 300kg (660 lb). 


19. Meong! 
Kucing kampung mendengkur setiap 26 kali per detik, sama dengan frekuansi mesin disel dalam keadaan berjalan. Kucing kampung dapat mendengar frekuansi suara hingga 65 kHz, sedangkan manusia hanya 20 kHz. Kemampuan indera hidu kucing 14 kali lebih kuat daripada  manusia. 


20. Pada mata kucing ada lapisan pemantul cahaya yang dinamakan tapetum lucidum, yang menyebabkan mata kucing pendarfluor di malam hari. Lapisan pemantul ini dapat menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada mata manusia, yang membolehkan kucing dapat melihat didalam kegelapan. 

21. Kucing melangkah dengan kedua kaki kirinya, sedangkan pada saat berlari menggunakan kedua kaki kanannya. Satu-satunya binatang yang melakukan hal ini adalah zirafah dan unta. 



22. Kucing-yang jarang berlaku 
Memang jenis kucing kampung adalah yang paling banyak, tetapi ada juga jenis kucing yang sangat jarang berlaku, bahkan terancam kepupusan di muka bumi. Hanya terdapat sekitar 250 ekor kucing mirip musang di Malabar, Asia yang berjuang dari kepunahan. Kucing Iriomote, ditemui di kepulauan Jepun Iriomotejima, dengan jumlah kurang dari 100 ekor. 


23. Ternyata kucing itu bermimpi , kalau kentut baunya sangat busuk, boleh bunyi pula, sangat suka memakan serangga seperti lipas, tapi susudah  itu dimuntahkan semula, boleh diajar buang air di bilik 
air, jika dari kecil kita bergurau dengannya hingga besarnya akan jadi hiperaktif, kalau tidak suka dicakar, jangan bergurau pakai tangan, sampai dia besar,tangan anda takkan selamat dari cakarannya, kucing manja sangat suka pada selimut, kucing besar bukan semuanaya berani.

Alasan nabi Muhammad SAW sangat menyayangi kucing

Nabi menekankan di beberapa hadis bahawa kucing itu tidak najis. Bahkan dibenarkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci.

Kenapa Rasulullah saw yang buta huruf-, berani mengatakan bahawa kucing itu suci, tidak najis?
Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis?
Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak telur bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.
Permukaan lidah kucing ditutupi oleh satu berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini bengkok seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cecair yang jatuh dari lidahnya.
Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.
Telah dilakukan berbagai penelitian terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor. Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan turun sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bahagian-bahagian khusus. Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.

Artikel: http://adanaberkat-petuaideadanpandangan.blogspot.com/2012/02/keunikan-kucing-yang-jarang-diketahui.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda: